na zdrowe jedzenie

Na śniadanie

Danie z płatków owsianych: Płatki owsiane (1/2 szklanki) zalać szklanką wody i zostawić na noc. Rano zagotować , wsypać szczyptę soli. Gotować 10 min., dodać 1 łyżkę siemienia lnianego, znów gotować 10 min., dodać kilka rodzynek i 2 łyżki wiórków kokosowych, gotować aż do zgęstnienia. Dla tych, co koniecznie muszą słodzić polecamy dodać trochę miodu.

Muesli z jabłkiem: Uprażyć 1,5 szklanki płatków owsianych na suchej patelni teflonowej przez około 3-5 minut, stale mieszając. Utrzeć jabłka na tarce i wymieszać z płatkami, z rodzynkami,orzechami. Rodzynki i orzechy dobrze jest najpierw zalać gorącą wodą i zostawić na 1/2 godziny. Są wtedy bardziej miękkie.

Zapiekanka z jabłkami: Zmiksować 1/4 szklanki wody z 1/4 szklanki oleju i 1/4 szklanki miodu, dodać 1 łyżeczkę wanilii, 1/4 łyżeczki soli. Połączyć z 2 szklankami płatków owsianych i 1szklanką mąki razowej i 1/2 szklanki orzechów. Około 1 kg pokrojonych w plasterki jabłek wymieszać z cynamonem, ułożyć w szkle żaroodpornym, zasypać powstałą mieszanką. Lekko ugnieść i piec w średnio gorącym piekarniku około 45 min.

Pasta ze słonecznika: Gotować (przez 3 minuty) pół szklanki nasion słonecznika w 1 i ¼ szklanki wody, zmiksować nasiona z 1/3 szklanki ugotowanego brązowego ryżu i 1/4 szklanki przecieru pomidorowego. Dodać natkę pietruszki, pokrojony 1 ząbek czosnku, 1 łyżeczkę suszonej pokrzywy i sól.

Pasta z zielonego groszku: Zmiksować w malakserze 1 puszkę groszku konserwowego, 1 łyżeczkę masła, 3 łyżki oleju, przyprawić solą, pieprzem ziołowym i cząbrem.

Pasta orzechowa: zmielić w blenderze 20 dkg orzechów (ziemnych, włoskich; migdałów) dodać 2 łyżki oleju i 1 łyżeczkę miodu, szczyptę soli.

Pasta z pszenicy: 1 szklankę ugotowanej pszenicy zmielić z 3 ząbkami czosnku, dodać 3 łyżki koncentratu pomidorowego, 1 łyżkę masła, zieloną pietruszkę, sól i wymieszać.

Pasta z pieczarek: Udusić pokrojoną w kostkę 1 cebulę na oleju, dodać 40 dkg pokrojonych pieczarek i usmażyć. Po ostygnięciu zemleć w maszynce lub zmiksować w malakserze, dodać

3/4 szklanki ugotowanej kaszy gryczanej, 2 ząbki czosnku, jarzynkę, 1 łyżkę oleju.

Pasta z soczewicy: zmiksować 1 i 1/2 szklanki ugotowanej soczewicy z 1/3 szklanki mleka sojowego i dodać 1/2 szklanki oleju, sok z cytryny. Przyprawić solą, majerankiem, czosnkiem.

Pasta z soi: Zmiksować 2 szklanki ugotowanej soi (ciepłej), dodać 2 uduszone na oleju cebule i 1 łyżkę majeranku. Dodać 1/2 koncentratu pomidorowego i sól.

Surówki

Surówka z selera: Utrzeć seler z jabłkiem, dodać sok z cytryny, rodzynki, posiekane orzechy, lekko osolić i dodać niewielką ilość przegotowanej wody.

Surówka z kapusty pekińskiej: Kapustę, jabłko, marchew i ogórek kiszony zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Por pokroić w cienkie plasterki. Wymieszać z 2 łyżkami kiełków sojowych, dodać sos z 3 łyżek oleju i 1 łyżki musztardy. Posolić do smaku.

Ogórek faszerowany sałatką warzywną: Przekroić wzdłuż obrany ogórek i wydrążyć miąższ. Faszerować sałatką z drobno pokrojonej papryki, ogórka kiszonego, pomidora, zielonej pietruszki, szczypiorku.

Sałatka z soczewicy: Pokroić w kostkę kiszony ogórek i małą cebulę, dodać 1/2 szklanki gotowanej soczewicy, sosu sojowego, oleju i soli.

Uwaga! Wszystkie surówki, zamieszczone w przepisach diety warzywno-owocowej, można stosować w zdrowym żywieniu. Surówki można wzbogacić przez dodanie oleju, majonezu,kiełków nasion, kwasu mlekowego, sosu sojowego i wszelkich przypraw ziołowych.

Warzywa gotowane

Bigos jarski: Zalać wrzącą wodą 1/2 szklanki proteiny sojowej i gotować 15 min. Udusić pokrojoną cebulę z olejem i 2 łyżkami wody, następnie dodać 2 łyżki mąki. Poszatkowaną kapustę dodać do cebuli, zalać małą ilością wrzącej wody i ugotować, dodać pieprz ziołowy, majeranek,

czosnek, sos sojowy, namoczone suszone śliwki. Wymieszać z proteiną.

Leczo jarskie: Udusić pokrojoną cebulę z czosnkiem na oleju z dodatkiem niewielkiej ilości wody. Dodać pokrojonego w kostkę kabaczka lub surową paprykę, przecier pomidorowy, zieloną pietruszkę, sól, pieprz. Gotować przez 20 minut.

Gołąbki jarskie: Kapustę włożyć do wrzącej wody i oddzielić liście. Grzyby ugotować w małej ilości słonej wody. Cebulę zrumienić na oleju i połączyć z grzybami i z 3/4 szklanki ugotowanego ryżu brązowego. Przyprawić solą i pieprzem. Farsz zawijać w liście kapusty, podlać wrzącą wodą, udusić do miękkości. Pod koniec gotowania posolić, dodać 1 łyżkę oleju, przecier pomidorowy i przyprawić jarzynką. Podobnie można wypełnić farszem wydrążony kabaczek i udusić.

Gulasz warzywny: Ugotować 3 szklanki grochu i zmiksować w blenderze, dodać do gotującego się grochu pokrojone w duże kawałki warzywa, takie jak: cebulę, marchew, seler, rzepę itp., dodać sól, ziele angielskie, liść laurowy, pieprze, majeranek, 2 łyżki oleju i udusić do miękkości.

Papryka faszerowana ryżem z warzywami: 1/2 szklanki ugotowanego ryżu brązowego wymieszać z pokrojoną w talarki marchwią, pokrojonymi w kostkę pomidorami, uduszoną na oleju cebulą i natką pietruszki. Przyprawić solą i pieprzem. Faszerować wydrążone papryki, podlać wodą i udusić. Pod: koniec dodać sól i łyżkę oleju.

Kapusta czerwona: 5 minut gotować poszatkowaną czerwoną kapustę, przecedzić, dodać soku z cytryny i oleju. Przyprawić solą.

Zupy

Pomidorowa (pożywna, o charakterze śródziemnomorskim)
1.wrzątek, kurkuma
2.marchew, pietruszka
3.seler, por, pieprz
4.sól (trochę)
5.bazylia
6.przecier pomidorowy
7.tymianek
8.masło
9.czosnek, oregano
10.sól (resztę)
11.bazylia
12.tymianek, kurkuma
13.jogurt

Krupnik aromatyczny
1.wrzątek, kurkuma
2.marchew, pietruszka
3.seler, por, pieprz, kasza jęczmienna, liść laurowy, ziele angielskie
4.sól,
5.bazylia, lubczyk
6.masło, starty podgrzybek
7.czosnek, pieprz, sól
8.koperek, nać pietruszki, tymianek, masło
9.czosnek, pieprz, sól, cytryna, kurkuma, lubczyk
10.

Grochówka
1.wrzątek, kurkuma
2.marchew, pietruszka
3.seler, por, pieprz
4.sól
5.estragon, tymianek, majeranek
6.ziemniaki, groch łuskany, kminek
7.pieprz ziołowy, sól
8.nać pietruszki, cząber, masło